Jussi Mäkipelto - Liberaalipuolue

Ratkeaako ilmastonmuutos auton moottorin vaihdolla?

Ilmastonmuutoksen torjunta on yksi tulevien eduskuntavaalien isoista teemoista ja vaalikoneissa on ahkerasti kyselty ehdokkaiden kantoja autoiluun vaikuttaviin muutoksin. Meillä suomalaisilla on paha tapa uskoa siihen, että ongelmat ratkeavat, kunhan valtio vain tukee tai rajoittaa tarpeeksi. Vaalikoneissa onkin tarjottu ratkaisuksi bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämistä ja sähköautojen hankinnan tukemista. 

Äkkiseltään voisi tuntua, että tämähän on hyvä juttu, kun kielletään "saastuttavat" autot ja tuetaan "puhtaan" auton hankintaa. Mutta emme kuitenkaan tiedä, minkälaisia polttomoottoriautoja koskettavia teknologisia läpimurtoja tulevaisuudessa tehdään. Kieltämällä nämä moottorityypit suljemme nämä mahdollisuudet kokonaan pois. 

Entä sähköautojen tukeminen, selvä juttu? Tällaisilla tuilla on kuitenkin ikävä taipumus siirtyä tuotteen hintaan ja ilmastoystävällisyyden sijaan tuemme yksittäistä moottoriteknologiaa. Auton käyttämän sähkön puhtaus riippuu sähkön tuotantotavasta. Pahimmillaan sähköauto saastuttaa siinä missä polttomoottoriautokin. 

Kuinka ilmastoystävällistä autoilua sitten tulisi edistää? 

Autovero pois, koska se hidastaa autokannan uusiutumista. Teknologian kehitys on tehnyt uudemmista autoista ympäristöystävällisempiä eikä ole syytä odottaa, että kehitys päättyisi. Väliaikaiseksi tarkoitetun autoveron vuoksi autokantamme on yksi Euroopan vanhimmista. Autoilun verotuksen periaatteeksi tulee ottaa käytöstä syntyvät päästöt. Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta merkityksellistä ovat syntyneet päästöt, joten verotuksen tulee perustua niihin. Ei ole väliä minkälainen moottoriteknologia autossa on. Koska autoilun verotus on jo kovin korkeaa, tulisi nämä uudistukset toteuttaa siten, että autoilun kokonaisveroaste ei nouse.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Autovero pois, koska se hidastaa autokannan uusiutumista."

Ja ennen kaikkea insinöörikin raaskii vihdoin ostaa autoonsa sen isomman myllyn malliston pohjan nuhapumpun sijaan.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Ei ratkea, ilmasto muuttuu kuten on aina ennenkin muuttunut. Helpon ja siten halvan energian riittävyydestä pitäisi olla huolissaan, jos halutaan pitää aineellista elintasoa nykyisellä tasolla. Kuluttajien määrä ja heidän kulutuksensa kasvaa kaiken aikaa. Se iso kuva hiilihumpan taustalla pitäisi tunnistaa.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Helpon ja siten halvan energian riittävyydestä pitäisi olla huolissaan, jos halutaan pitää aineellista elintasoa nykyisellä tasolla."

Energian riittävyys ja helppous ei ole ongelma. Kuitenkin energian lähteenä on aurinko ja sitä vastaanottaa koko planeetan pinta-ala. On nimittäin valtava määrä energiaa. Kyse on kiinni ihmisistä että miten hyödyntävät tämän.

Se vaatii toki valtavasti investointia että rakennetaan energian- ja ravinnon tuotanto kestäväksi. Tarkoittaisi hyvin nopeasti öljystä, kaasusta ja turpeesta luopumista. Sen jälkeen hiilestä ja lopuksi ydinvoimasta.

Siinä on tekemistä että saadaan rakennettua energian tuotantoa niin että se energia tulee välillisesti tai välittömästi auringosta.

Toinen ongelma toki on ruoan tuotannossa koska 60-luvulta lähtien ihmiskunnan ruoantuotanto on ollut lannoitteiden varassa joita louhitaan rajallisista resursseista. Se pitäisi ratkoa myös, ei pelkästään tilapäisenergian rakentaminen kestäväksi.

Suurin ongelma ihmiskunnan typeryys kun sitä olisi voitu rakentaa maailmaa kestäväksi ja valmiiksi ainakin viimeiset 50v.

On se kumma juttu kun arkeologit kaivaa ties mitä juttuja mitä egyptiläiset tai roomalaiset tehneet ja meillä sen sijaan on kaikki käsiin hajoavaa roskaa.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

"Autovero pois, koska se hidastaa autokannan uusiutumista."

Se autokannan uusiutuminen on nimenomaan huono asia.

Parasta olisi käyttää hyödykkeet mahdollisimman tehokkaasti loppuun.

Käyttäjän JussiMakipelto kuva
Jussi Mäkipelto

Tämä oikeastaan riippuu uuden ja vanhan auton päästöeron suuruudesta, uuden auton valmistamisen ja vanhan auton kierrätyksen päästöjen suuruudesta. Vähäisellä käytöllä on järkevämpää ajaa pitkään samalla autolla, mutta suuremmalla käytöllä auton uusiminen tiheämmin on järkevää. En ole tarkempia laskelmia tästä tehnyt, mutta Liikenne- ja viestintäviraston mukaan päästön vähentyminen on ollut suurta kuluneen reilun kymmenen vuoden aikana: https://www.liikennefakta.fi/ajankohtaista/5629/en...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset